• Tlf: 28 58 48 25
  • Michaellynge@sponsor-salg.dk
  • Lollandsgade 33, Aarhus
Er en 3.500 kroners VIP-billet til en ”ligegyldig” fodboldkamp pengene værd?

Er en 3.500 kroners VIP-billet til en ”ligegyldig” fodboldkamp pengene værd?

Er en 3.500 kroners VIP-billet til en ”ligegyldig” fodboldkamp pengene værd?

Medmindre du er fan af Hamburger SV kan fredagens kamp mellem HSV og Heidenheim næppe have interesseret dig meget. Jeg deltog i kampen for at opleve hvad en VIP-oplevelse i HSV kan, og hvad der gør at det koster 3.500 kroner.

Til dagligt sælger vi hos Sponsor-salg sponsorater for rundt regnet 30 klubber i Danmark. Primært indeholder disse sponsorpakker almindelige billetter og VIP billetter. Derfor har jeg igennem årene besøgt mange af de danske VIP lounges ifm fodbold-, håndbold og ishockeykampe.

Som udgangspunkt kan disse VIP billetter ikke købes i løssalg men er som oftest en del af en samlede sponsorpakker. Derfor er adgang til lounges forbeholdt sponsorer i klubberne og deres inviterede gæster. Dette ikke tilfældet i eksempelvis Tyskland hvor billetter kan købes af alle der har interesse.

Da vi alligevel skulle til Hamburg kunne jeg passende slå to fluer med et smæk og se hvad HSV tilbyder, som gør at en VIP billet koster mellem 2.000-3.500 kroner afhængig af lounge-valg.

Jeg købte to af de ypperste billetter til en samlet pris på svimlende 7.152 kroner, hvilket jeg egentlig på forhånd vurderede som en fuldstændig absurd pris og som jeg også var sikker på vil være alt for dyr når vi efterfølgende skulle evaluere. Som min gæst og bedre halvdel sagde: “jeg ville da hellere ha haft en Chanel pung”…

Dørene åbnede to timer før kick-off. Altså kl 16.30. Den første halve time blev brugt på at komme på plads og finde ud af hvor vi skulle hen på det forholdsvis store stadion.

Det var en dårlig start. Der var dels problemer med at få vekslet købskvitteringen til adgangsbilletter i billetkontoret – det lykkedes dog. Dernæst udfordringer hos de lokale stewards med at guide os til den rigtige indgang og slutteligt kunne de nydelige velkomstpiger ikke finde ud af hvilket bord vi skulle sidde ved. Men det hele lykkedes dog til sidst.

Det gav dog ikke et godt indtryk. Billetternes pris havde jo sat forventninger helt i top… Ved vores bord i ”Tim Mälzer loungen” var der dækket fint op. Ved bordet bag os skulle Jens Jeremies sidde. Han dukkede desværre aldrig op. Det var der faktisk rigtig mange som ikke gjorde. En af tjenerne sagde det nok var pga trafikken. Måske, men til 3.500 kr. pr billet tager man vel højde for trafikken i
Tysklands 2. største by.

TM Maltzer - sponsor-salg
velkomst - sponsor-salg

Ser vi bort fra forvirringen fra start så virkede det hele ekstremt professionelt. Ankomsthallen for alle VIP gæster var stor. Der var nydelige unge piger til at tage i mod alle og de fulgte en direkte til ens plads ved et af de formentlige mange hundrede borde. 

Med os på plads ved vores bord fik vi hurtigt stukket et drinkskort i hånden og spurgt hvad vi ønskede. 2x Tom Collins lød det. De blev leveret direkte til bordet.

Lækkert med drinks. Det burde indføres noget mere i de danske lounges. Måske bare til fredags- og lørdagskampene. Det kunne eventuelt tænkes ind i et samarbejde med byens førende cocktailbar. Her i Hamburg var det East som stod bag bardisken og det virkede som et rigtig godt valg.

Maden der blev serveret, var meget lig den jeg oplever i de danske haller og stadions. En buffet med noget for enhver smag. Måske en anelse mere varieret og omfattende end det danske gennemsnit, men heller ikke mere end det.

Så det var ikke på maden at den højere pris skulle findes.

HSV øl - Sponsor-salg
buffet - Sponsor-salg
buffet - sponsor-salg

”Dieter bring die feuerwerk”
Så var der også selve fodbolden. Omdrejningspunktet for hele arrangementet. HSV indtog en 2. plads i 2. Bundesliga mens Heidenheim kom lige efter på en 4. plads. Altså en rigtig 6-points kamp.

Inden kampen var Bet365 ude med odds 1,53 på hjemmesejren så jeg havde sat forventninger højt efter scoringer og den klassisk tyske stadionspeaker med fansene i sin hule hånd når målscoringer skulle fejres… Dem kom der bare ingen af. Øv.

0-0 ved pause og vi gik ind i varmen. Her var der linet op med Currywurtz, spareribs und pommes. Jeg sprang maden over og tog en Tom Collins. Men lækkert med muligheden for en tysk stadionplatte i pausen som en del af helhedsoplevelsen.

Anden halvleg. 
Vi sad først på vores plads i det 53. minut. Svært at nå at komme ind og ud på et kvarter. Her burde der have været et ”Fastlane” så vi hurtigere kunne komme ind og ud, uden at vente sammen med ”pøbelen”. Hjemmeholdets fans fortsatte ufortrødent med at råbe stadion op. ”Schiess ein Tor” blev der jævnligt råbt.

Men HSV blev aldrig rigtige farlige, hvilket fik en aldrende herre bag os til at råbe til Cheftræner Dieter Hecking “Dieter bring die feuerwerk”…

hsv stadion - sponsor-salg

Men han hørte det ikke og mod slutningen af kampen skete det værst tænkelige. Heidenheim scorede kampens eneste mål. Stadion blev forladt. Dommeren fløjtede af og vi gik tilbage til vores luksusplads i restauranten.

Det gjorde stort set alle VIP-gæster. Her var humøret højt og der var åbent i baren indtil kl 22.15. Vi var nogle af de sidste som forlod stadion. Vi skulle have det hele med. Jo mere vi kunne nå at hælde indenbords jo billiger billet. Vi fik en goodiebag med da vi gik. 4 chokoladefodbolde og to reklame skærebrætter i plastic.

Det var ikke værd at gemme. Men der var en goodiebag og det var godt tænkt. Dog skal indholdet også være noget der giver mening og ikke bare noget ligegyldigt bras. 

chokolade - sponsor-salg

Konklusion
Et topopgør i den næstbedste tyske fodboldliga og mere end 40.000 tilskuere var en anden oplevelse end Hobro – AC Horsens, som ligeledes spillede fredag aften. Ingen tvivl om det.

Forholdene i Tim Mälzer-loungen er også nogle helt andre end Loungen på Amerikavej i Hobro. Ingen tvivl om det. Men kan en pris på 5-10 gange så meget forsvares? Eller er VIP-billetter i Danmark bare for billige?

Lad os starte med det gode. Jeg synes værtinderne som tog i mod og viste os direkte til vores pladser trækker op.

Jeg synes barområdet i loungen med “rigtige” bartendere fra trendy cocktailbarer trækker op. Jeg synes vinbaren med forskellige vine og champagne trækker op.

Jeg synes maden før kampen, i pausen og efter kampen trækker op. Ikke på grund af kvaliteten af maden. Den er nu meget lig det der serveres til de danske kampe. Men det at der var mulighed for at spise før kampen, i pausen og efter kampen trækker bestemt op. At loungen er indrettet som en restaurant gør også oplevelsen mere lækker.

hsv platin lounge - sponsor-salg
vin - sponsor-salg

En helt stor forskel er også at HSV-personalet med garanti alle var på arbejde med betalt løn. Her oplever jeg ofte i Danmark at meget af personalet er frivillige. Det er der for så vidt ikke noget i vejen med, men det kan godt mærkes at HSV-personalet er på rigtigt arbejde, hvor de er ansat ud fra de kvalifikationer som passer til netop det arbejde de skal udføre.

I øvrigt er der heller ingen som forsøger at sælge skrabelodder, Tips13-kuponer eller andre ”hatten-i-hånden” gimmicks som jævnligt opleves. Befriende. 

For at gå til de negative ting er det med udgangspunkt i nogle af de ting som jeg synes fungerer rigtig godt i Danmark men som HSV ikke har fokus på i samme omfang.

Det første der springer i øjnene er manglen på HSV. Der er ikke meget i loungen som indikerer at vi sidder hos den 3. bedste tyske klub igennem tiderne. Der var stort set intet i VIP områderne som indikerede at vi var til en fodboldkamp. Der var ingen præsentationer/indlæg fra klubfolk eller andre med tilknytning til HSV.

Der var ingen plakater eller spillerbilleder af profiler fra historiebøgerne. Der var ingen gennemgang af tidligere store resultater og mesterskaber. HSV er kun overgået af Werder Bremen og Bayern München på All-Time flest point i Bundesligaen. Al den historie som er i klubben bliver på ingen måde vist eller fortalt og det savner jeg. Tænk på Loungerne på Brøndby Stadion eller hos Viborg HK. Der bliver der virkelig fortalt historier. Der er også tidligere profiler og legender blandt gæsterne som vi almindelige gæster kan gå og forblænde os i.

Det var der ikke her i Hamburg. Den nærmeste berøring jeg kom HSV var efter kampen, hvor det skadede talent Jushua Vagnoman på krykker kom humpende igennem loungen, for at forsvinde ud af noget, der lignede udgangen til en brandtrappe.

Der synes jeg virkelig HSV sover i timen. Uden at tænke klubben og dens historier og værdier end i afviklingen af deres VIP-arrangement bliver der ikke meget andet end maden og drikkevaren at vurdere oplevelsen og den svimlende billetpris på 3.500 kroner på.

Og den mad og de drinks kunne vi uden tvivl have fået meget bedre på en af de mange gode restauranter i nærheden af stadion.

Hvis du selv en dag overvejer at tage på en tur til Hamburg og få en god fodboldoplevelse så vil jeg klart anbefale dig at tage ud og se HSV på Volkparkstadion. Skal du selv betale for turen vil jeg anbefale dig at nøjes med almindelige billetter og så købe drikkevarer og mad i boderne. Kan du få andre til at betale for dig vil jeg klart anbefale dig at besøge Tim Mälzer lougen.

Men prisen står på ingen måde mål med oplevelsen. Jeg har regnet lidt på økonomien i billetten og vil på den baggrund vurdere at der findes en ”overpris” på minimum 2.100 kroner pr. billet (se regnestykket nederest). De 2.100 kroner er prisen for HSV-logoet. Om det logo er 2.100 kroner værd, er svært at vurdere når ens favorithold er AGF og ens børn foretrækker St. Pauli sutter og trøjer med dødningehoveder, fremfor en sort firkant inde i en blå firkant.

Så som en meget neutral tilskuer vil jeg vurdere at det er alt for dyrt. Og samtidig vil jeg også indskyde at de danske sportsklubber med nogle få tilføjelser til de ellers udemærkede VIP-arrangementer kan begynde at lege lidt med priserne og samtidig også åbne op for salget til personer eller firmaer som ikke er sponsorer, på lige fod med måden de almindelige billetter bliver solgt på.

Hvis du sidder i en klub og er klar på at lave et forsøg, hvor prisen bliver sat betydeligt op og naturligvis også indholdet af VIP-arrangementet så står jeg klar med salgsindsatsen der kan få billetterne solgt.

Ja det kunne jo sågar være vi kunne begynde at sælge VIP-billetter til privatpersoner

//Michael Lynge, 28584825, michaellynge@sponsor-salg.dk

Regnestykket fra konklusionen

  • Fodboldbillet 500 kr
  • Buffet som kunne minde om Flammen/Jensens Bøfhus 300 kr
  • Mulighed for “stadionplatte i pausen” 100 kr
  • Drinks, øl og vin 500 kr
  • I alt 1.400 kr
  • Service, oplevelsen og HSV-logoet 2.100 kr?
exit-sponsor-salg